"THE SCHOOL WILL NEVER UNDERSTAND THE COMMUNITY... AND DOES THE COMMUNITY UNDERSTAND THE MEANING OF THE SCHOOL?"

Authors

Keywords:

krahô schools; knowledges; identity

Abstract

The article presents an analysis of the school education for the Krahô indigenous people discussing the difficulties of understanding between the school and two communities of that ethnicity. Puts the relationship of the traditional knowledge and the so called universal at the krahô schools, as well as the expectation of the young and old Krahô concerned to the school institution. Other investigated aspect of this work is the comparation between the Krahô secondary schools and the schools of the Alto Rio Negro in the Amazon State. Reflects on cultural changes and interference in the krahô identity occurred after implantation of the secondary school at the villages.

References

ABBONIZIO, A. C. O.(2013), Educação Escolar Indígena como inovação educacional: a escola e as aspirações de futuro das comunidades. 2013. Tese de Doutorado em Sociologia da Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
BELAUNDE, L.E. (2010), Deseos encontrados: escuelas, profesionales y plantas en la Amazonía peruana. Revista da FAEEBA, Educação e Contemporaneidade, Salvador: v.19, n.33, p.119-133, jan/jun..
CARDOSO DE OLIVEIRA, R.(2000), Os [Des]caminhos da Identidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v.15, n.42, fev.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIRALDIN, O.(2007), Coisa de cupẽ? A escolarização e a sociabilidade entre os Krahô. Associação Brasileira de Antropologia, 27ª reunião, Porto Seguro, agosto.
_____. Educação Escolar Indígena e os processos próprios de ensino-aprendizagem: reflexões a partir de alguns casos Jê.(2010), Revista Brasileira de Linguística Antropológica, Brasília: v.2, n.2, p.265-284.
______. Os efeitos da educação escolar para povos indígenas no Tocantins. (2008), In: http://www.uft.ed/br/neai consultado em 17/06/2015.
GORETE NETO, M.(2009), As Representações dos índios Tapirapé sobre sua escola e as línguas faladas na aldeia: implicações para a formação de professores. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada – Universidade de Campinas, Campinas.
LUCIANO, G. J. da S.(2006), Educação Escolar: Desafios da Escolarização Diferenciada. Povos indígenas no Brasil 2001-2005. São Paulo: ISA, p.145-150.
______. A gênese da Educação Escolar Indígena no Rio Negro: um processo não concluído.(2012). IN: CABALZAR, F.O. (org.) Educação Escolar Indígena do Rio Negro, 1998-2011: Relatos de experiência e lições aprendidas. São Paulo: ISA; São Gabriel da Cachoeira: FOIRN, p.358-371.
______. Educação para o manejo e domesticação do mundo entre a escola ideal e a real: os dilemas da educação escolar indígena no ARN. (2012), Tese de Doutorado em Antropologia Social. Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: www.dan.unb.br/imagens/doc/Tese 2012.pdf. ,consultado em 17/04/2016.
______. Projeto é como branco trabalha: as lideranças que se virem para aprender e nos ensinar, experiências dos povos indígenas do ARN. (2003), Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: www.dan.unb.br/imagens/doc/Dissertação_2003.pdf. consultado em 10/08/2015.
MAHER, T. de J. M.(1996), Ser professor sendo índio: questões de linguagem e identidade, Tese de Doutorado em Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas.
MELATTI, J. C. Massacre Krahô de 1940. Disponível em .(www.juliomelatti.pro.br/craodados/craomassacre.pdf), consultado em 10/12/2017.
______. “Ritos de uma Tribo Timbira. São Paulo: Editora Ática (Coleção Ensaios,53), 1978.
MUNDURUKU, D. O Caráter Educativo do Movimento Indígena Brasileiro (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012.

Published

2020-12-15

How to Cite

MEIRELES, José Manuel Ribeiro. "THE SCHOOL WILL NEVER UNDERSTAND THE COMMUNITY... AND DOES THE COMMUNITY UNDERSTAND THE MEANING OF THE SCHOOL?". Communitas, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 234–249, 2020. Disponível em: https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4484. Acesso em: 30 jun. 2024.