EDUCATION IN THE SOUTHERN AMAZONIAN CONTEXT

A CONTRIBUIÇÃO DOS COLETIVOS POPULARES PARA A DISCUSSÃO CURRICULAR

Authors

  • Viviani Fernanda Hojas Universidade Federal do Acre (UFAC)
  • Tânia Mara Rezende Machado Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (UFAC) http://orcid.org/0000-0001-5721-9079

Keywords:

Currículo; Diversidade; Movimentos sociais.

Abstract

This article aims to present unique educational practices, developed by popular collectives in the Southwestern Amazon, and reflect on the curriculum and knowledge to be taught and learned in schools in the region. Initially, we argue that when it comes to knowledge production and access there is no single fixed path to follow. Then, we used three educational projects in order to give greater visibility to the training actions developed and the knowledge produced in the specificity of these actions. In the end, we emphasize that, in order to realize the right to education of the South Amazonian population, the school as a social institution continues to have its validated role as a space for knowledge socialization with a view to humanization. However, we underline the need to think about other school curricula based on epistemologies that excel in guaranteeing social, cultural, ethnic-racial and gender diversity, among others.

Author Biography

Tânia Mara Rezende Machado, Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (UFAC)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Acre (1993), mestre em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e doutora na área de Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC). Atualmente é Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (UFAC) na Linha de Pesquisa "Formação de Professores e Trabalho Docente" e compõe o Grupo de Pesquisa "Imagens de um Ofício - História e Memória das Instituições e das Práticas de Formação de Professores no Acre (1920 - 2000)".

References

ALBUQUERQUE, G. R. de. Uwakürü: dicionário analítico. Rio Branco: Nepan Editora, 2016.

ARROYO, M. G. Os movimentos sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista. Curitiba, n. 55, p. 47-68, jan./mar. 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p.1530-1555 out./dez. 2014.

OLIVEIRA, I. B. de. Certeau e as artes de fazer: as noções de uso, táctica e trajetória na pesquisa em educação. In: OLIVEIRA, I. B. de; ALVES, N. (Orgs). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 39-54.

SACRISTÁN, J. G. A função aberta da obra e seu conteúdo. In: SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 9-14.

Published

2019-12-26

How to Cite

Hojas, V. F., & Rezende Machado, T. M. (2019). EDUCATION IN THE SOUTHERN AMAZONIAN CONTEXT: A CONTRIBUIÇÃO DOS COLETIVOS POPULARES PARA A DISCUSSÃO CURRICULAR. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 6(2), 636–646. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/2784

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Humanas