ELEMENT CONSTITUTING THE PEDAGOGICAL IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION:

dialogue as mediation with the world of life

Authors

  • Wagner Alexandre Costa Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Jalmira Linhares Damasceno Universidade Federal da Paraíba
  • Ana Cláudia Silva Rodrigues UFPB

Keywords:

Learning, Dialogue, Mediation

Abstract

This work had as object of study the dialogue as a constituent element of the pedagogical doing, in a classroom of Elementary School, of a Teaching Institution in the city of Bananeiras-PB. Our objective was to understand how the dialogue bases the pedagogical making in one of the educational spaces of the school. In the qualitative research, we used as research instruments the semistructure interview and participant observation. The subjects were the manager, the pedagogical coordinator and an educator. The constructed data were analyzed from the categories 'dialogue' and 'pedagogical do'. We find that doing is characterized as a creative activity that transforms the educational practice through learning focused on the learner and their real life experience.

Author Biographies

Wagner Alexandre Costa Silva, Universidade Federal da Paraíba

Pedagogo pela UFPB

Granduando em Filosofia pela UFCG

Jalmira Linhares Damasceno, Universidade Federal da Paraíba

Pedagoga, Mestrado em Educação e doutoranda em Educação pela UFPB;

Professora Adjunta do CCHSA/UFPB

References

ANGROSINO, M.; FLICK, U. (Coord.) Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CHAUÍ, M. A nervura do real, Imanência e Liberdade em Espinosa. V.2. São Paulo:
Companhia das Letras, 2016.

___________. Espinosa, uma filosofia da liberdade. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 1995.

DELEUZE, G. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

ESPINOZA, B. Ética. Tradução: Tomaz Tadeu. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa: Editorial Estampa. Colecção Técnicas de Educação, 1977.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água, 1995b.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

JAEGER, W. Paidéia. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

KOSIK, K. 1976. Dialética do concreto. 2ª ed., São Paulo: Paz e Terra, 1976.

MELLO, R. R.; BRAGA, F. M.; GABASSA, V. Comunidades de aprendizagem: outra escola é possível. São Carlo: EdUFSCar, 2014.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

PIAGET, J. Seis estudos de Psicologia. Trad. Maria A.M. D’Amorim; Paulo S.L. Silva. Rio de Janeiro: Forense, 2006.

VYGOTSKY, L. S. A formação social na mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2020-07-28

How to Cite

Costa Silva, W. A., Damasceno, J. L., & Silva Rodrigues, A. . C. (2020). ELEMENT CONSTITUTING THE PEDAGOGICAL IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION: : dialogue as mediation with the world of life. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 7(2), 543–562. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3091

Issue

Section

Ciências Humanas