As RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO

UMA CONTRIBUIÇÃO DA DECOLONIALIDADE

Authors

  • SAWANA ARAÚJO DE SOUZA PPGE/UFPB
  • Wilson Honorato Aragão PPGE/MGVOA/UFPB

Abstract

This paper aims to discuss decoloniality, ethno-racial relations and interculturality and their reflexes for teacher education and curriculum. Hypothetically, this theme arose due to profound changes and social losses for the black population. Reflecting on the thesis presented, the following guiding question arises: how to discuss decoloniality, ethnic-racial relations and interculturality in contemporary education? To achieve the presented objective, this research, characterized as exploratory and bibliographic in nature, presents a qualitative approach. We conclude that it is possible to insert these themes through a multiracial curriculum and through teacher education that contemplates the different races, so that we can implement an education of ethnic-racial relations and intercultural dialogue in our society.

References

BRASIL. Constituição do Brasil de 1988. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 13 dez. 2018.
_______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Resolução nº01/2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes?id=12816>. Acesso em: 13 dez. 2018.

_______. Planalto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (nº9394/1996). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 13 dez. 2018.

_______. Lei Federal nº 10.639/2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências. Brasília, 2003. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 13 dez. 2018.

______. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Terceira versão. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 15 dez 2018

BARONNET, Bruno; URIBE, Medardo Tapia (coordinadores Educación e interculturalidad: política y políticas. p.203. 2013

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação. v. 13 n. 37 jan./abr. 2008. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1413-247820080001&lng=en&nrm=iso/. Acesso em 17 nov.2018
FANON, Frantz. Pele Negra, Máscara Branca: lugar de negro na França. Tradução Renato Silveira. Salvador: EDUFPB, 2008.

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, identidade e decolonialidade: desafios políticos e educacionais. Série-Estudos. Campo Grande, MS, n. 37, p. 89-106. 2014

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOMES, Nilma Lino. Intelectuais Negros e Produção do Conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: MENESES, Maria Paula; SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

______.O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 154 p. 2017.

HALL, Stuart Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

NASCIMENTO, Abdias. Quilombismo: um conceito emergente do processo histórico-cultural da população afro-brasileira. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, p. 197-218, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

QUIJANO, Aníbal: Colonialidade do poder e classificação social. In: MENESES, Maria Paula; SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico.nº202.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

WALSH, Catherine (ED.). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.9: 131-152, julio-diciembre 2008

______. Pedagogías Decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. tomo i. quito, ecuador: ediciones abya-yala, p. 553 2013.

Published

2020-01-28

How to Cite

DE SOUZA, S. A., & Honorato Aragão, W. (2020). As RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO: UMA CONTRIBUIÇÃO DA DECOLONIALIDADE . South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 6(2), 685–698. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3210

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Humanas