T THE STATE OF KNOWLEDGE ON RESEARCH ABOUT TEACHER EDUCATION WITH STSE APPROACH IN BRAZIL

Authors

  • Debora Dalila da Silva Santiago Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Albino Oliveira Nunes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Leonardo Alcântara Alves A Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Keywords:

Teacher Education. STSE. Interdisciplinarity.

Abstract

The present work is a state of the knowledge on research envolving the use of STSE approach in initial and continuing education of teachers in Brazil. Its general goal is to verify which and how many productions on CAPES' Catalogue of Theses and Dissertations relate to the theme in focus. The work is a descriptive quantitative research, that, according to Richardson (2012) is characterized by the utilization of quantification of both the data and information collection modalities and in their treatment. The study is of descriptive nature, because it seeks not only to present the quantity of theses and dissertations found in CAPES' Catalogue, but also to describe the selected works from the results of the search, their methodological aspeccts and goals. The first descriptor showed no results; the second and third showed the same results, filtering exactly the same 183 works. Of these 183, the researchers selected 143 works in the Sucupira platform that provided abstracts and keywords. From the reading of the 143 abstracts, they identified a total of 20 theses and dissertations concerning the STSE approach in the initial and continuing education of teachers. Among those 20 works, the team highlighted 3 researches (1 dissertation, 2 theses) that, in an interdisciplinary perspective of the STSE approach, involve different college courses. The researchers noticed that the interest for the theme is somewhat recent and, despite the significative advancement and increase in researches relative to the production of theses and dissertations in the period between 2007 and 2018, the theme of education of teachers with STSE approach still represents a low number of productions. New research in the field would significantly contribute to the advancement of the discussions related to the interdisciplinarity and STSE approach in the education of teachers.

Author Biographies

Albino Oliveira Nunes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (IFRN). Licenciado em Química (UERN), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN). Doutor em Química/ Ensino de Química (UFRN). Possui experiência em Química Ambiental e Educação Científica, com ênfase em nas relações Ciência-Tecnologia-Sociedade-Ambiente. Atualmente ministra disciplinas para o nível médio, para o curso de Tecnologia em Gestão Ambiental e para a licenciatura em matemática.

Leonardo Alcântara Alves, A Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Possui Graduação em Química Industrial (2007), Mestrado (2009) e Doutorado em Química (2013) pela Universidade Federal do Ceará com trabalhos desenvolvidos nas áreas de Produtos Naturais e Biocátalise. Atualmente é professor do quadro efetivo de Professores de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Apodi e do Programa de Pós graduação em Ensino - POSENSINO (UERN/UFERSA/IFRN). É Coordenador do Curso de Licenciatura em Química do IFRN - Campus Apodi, Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Química/Apodi e Coordenador Acadêmico do Cursos de Doutorado junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho/Portugal em convênio com o IFRN. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação e Química (NUPEQ). Avaliador Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) em atos de credenciamento presencial. Orienta projetos nas áreas de Ensino de Ciências Naturais, Química Orgânica, Química de Produtos Naturais e Biocatálise nos níveis de graduação e pós-graduação.

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Published

2020-07-28

How to Cite

da Silva Santiago, D. D., Albino Oliveira Nunes, & Leonardo Alcântara Alves. (2020). T THE STATE OF KNOWLEDGE ON RESEARCH ABOUT TEACHER EDUCATION WITH STSE APPROACH IN BRAZIL. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 7(2), 596–615. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3252

Issue

Section

Ciências Humanas