A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA
Abstract
This article reports an experience developed in the course in Mathematics from a Public University in Paraná, involving the use of reflective writing. For this purpose, the class notebook with reflections was used, which in summary refers to the material used by future teachers to record the classes, plus their reflections on the themes addressed in the classroom. It is believed that this work served the purpose of the discipline and provide learning opportunities for students and contributed to their training as teachers.
References
[1] BURTON, J. Reflective writing-Getting to the heart of teaching and learning. In: BURTON, J.et all. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. TESL-EJ Publications, 2009.
[2] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.
[3] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p. 1 - 15.
[4] BURTON, J. Reflective writing-Getting to the heart of teaching and learning. In: BURTON, J.et all. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. TESL-EJ Publications, 2009. p.01 (tradução nossa).
[5] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.02, grifo da autora.
[6] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.04.
[7] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 22.
[8] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 25.
[2] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.
[3] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p. 1 - 15.
[4] BURTON, J. Reflective writing-Getting to the heart of teaching and learning. In: BURTON, J.et all. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. TESL-EJ Publications, 2009. p.01 (tradução nossa).
[5] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.02, grifo da autora.
[6] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.04.
[7] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 22.
[8] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 25.
Downloads
Published
2020-07-28
How to Cite
Soares, N. M. da S., Gardin, F. S., & Santos, E. R. dos. (2020). A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 7(2), 950–958. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3367
Issue
Section
Relatos de Experiência