A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA

Authors

  • Natalia Maria da Silva Soares
  • Francielle Silva Gardin
  • Edilaine Regina dos Santos Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Abstract

This article reports an experience developed in the course in Mathematics from a Public University in Paraná, involving the use of reflective writing. For this purpose, the class notebook with reflections was used, which in summary refers to the material used by future teachers to record the classes, plus their reflections on the themes addressed in the classroom. It is believed that this work served the purpose of the discipline and provide learning opportunities for students and contributed to their training as teachers.

Author Biography

Edilaine Regina dos Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

[1] BURTON, J. Reflective writing-Getting to the heart of teaching and learning. In: BURTON, J.et all. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. TESL-EJ Publications, 2009.
[2] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.
[3] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p. 1 - 15.
[4] BURTON, J. Reflective writing-Getting to the heart of teaching and learning. In: BURTON, J.et all. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. TESL-EJ Publications, 2009. p.01 (tradução nossa).
[5] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.02, grifo da autora.
[6] PONTES, R. A. F. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, 2011, São Cristóvão, SE. Anais do V Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade". São Cristóvão, SE, 2011. p.04.
[7] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 22.
[8] FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: Vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 25.

Published

2020-07-28

How to Cite

Soares, N. M. da S., Gardin, F. S., & Santos, E. R. dos. (2020). A ESCRITA REFLEXIVA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 7(2), 950–958. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3367

Issue

Section

Relatos de Experiência