CULTURAL RACIAL THEME PROJECTS: AN ANALYSIS OF THE “MY IDENTITY IN DIVERSITY” PROJECT OF THE GOIÁS MUNICIPAL SCHOOL IN MACAPÁ-AP

Authors

  • Piedade Lino Videira Universidade Federal do Amapá
  • Elivaldo Serrão Custódio Universidade Federal do Amapá
  • Edilene Barreto Brandão Universidade Federal do Amapá
  • Ednilza dos Santos Aragão Universidade Federal do Amapá
  • Jaqueline Vila Costa Universidade Federal do Amapá

Keywords:

Cultural Project. Black Identity. Law 10.639 / 2003. School space.

Abstract

This article seeks to analyze the project “Minha Identidade na Diversidade” (My Identity in Diversity) of the Goiás Municipal School located in the District of Coração, municipality of Macapá, state of Amapá. Specifically, the article aims to investigate whether, with the realization of this project, there is in fact in the school space the valorization of history, culture and black identity in the community of Distrito de Coração; verify what students know about the project's theme, as well as, observe if the project is bringing return and / or significance in the appreciation and acceptance of students' black identity. This is a qualitative research, which had as collaborators: a class from the 5th year of elementary school and another from the 3rd stage of Youth and Adult Education (EJA), project coordinators, school manager, two teachers from the respective classes and some residents of the local community. Document analysis, questionnaires and semi-structured interviews were used as data collection instruments. As a result, it was found that there is a lack of knowledge on the part of several students about the project, and also about the local culture. In addition, it was found that several students do not recognize themselves as black and / or protagonists of their own history.

Author Biographies

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá

Doutora e Mestre em Educação Brasileira (Universidade Federal do Ceará UFC). Professora Adjunta da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP) no Mestrado em Educação. Líder do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Relações Étnico-raciais com ênfase em Educação Quilombola certificado pelo CNPq. Coordenadora–Geral do Núcleo de Estudos Afro – brasileiros – NEAB/UNIFAP e Membro Fundadora da Cia. de Dança Afro Baraka. E-mail: piedadevideira@bol.com.br ORCID <http://orcid.org/0000-0001-5325-9073.

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutor em Teologia pelas Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Professor permanente no Mestrado em Educação da UNIFAP. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com. ORCID http://orcid.org/0000-0002-2947-5347.

Edilene Barreto Brandão, Universidade Federal do Amapá

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). E-mail. edilenebrandao29@gmail.com ORCID http://orcid.org/0000-0001-9849-3461

Ednilza dos Santos Aragão, Universidade Federal do Amapá

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). E-mail. edilenebrandao29@gmail.com ORCID http://orcid.org/0000-0002-4544-4030

Jaqueline Vila Costa, Universidade Federal do Amapá

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). E-mail. Jaquelin.vila@gmail.com ORCID http://orcid.org/0000-0002-9883-7532

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Published

2021-06-29

How to Cite

Lino Videira, P., Serrão Custódio, E. ., Barreto Brandão, E. ., dos Santos Aragão, E., & Vila Costa, J. (2021). CULTURAL RACIAL THEME PROJECTS: AN ANALYSIS OF THE “MY IDENTITY IN DIVERSITY” PROJECT OF THE GOIÁS MUNICIPAL SCHOOL IN MACAPÁ-AP. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 8(1), 602–623. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3616

Issue

Section

Ciências Humanas