ECOFRIENDLY: A SUSTAINABLE ALTERNATIVE TO REDUCE ENVIRONMENTAL IMPACT

Authors

  • Talia Farias de Oliveira Universidade Federal de Alagoas
  • Elenilson Rivando dos Santos Universidade Federal de Alagoas
  • Edriane Teixeira da Silva Instituto Federal de Alagoas

Keywords:

Low cost, Environmental education, Entrepreneurship, Eco-friendly cleaning products

Abstract

The production of scientific and technological knowledge through chemistry must be a continuous and encouraging process, involving theoretical content combined with experimentation applied to our daily lives. In this line of thought, the extension course project was developed “Learning how to make eco-friendly cleaning products for sustainable purposes” whose main purpose was to disseminate technical-scientific knowledge among young people and adults aged 16 to 60 years, guiding and empowering the community involved in the manufacture of biodegradable products, which could be an alternative to be used to supplement your family income. The main ecoproducts produced were lemon bar, papaya and aloe vera soaps, softeners and others and were donated to the institution itself to be used, at the time that the acceptance by the users was observed, who showed a lot of interest in the way of manufacture, the odor and aspect of these eco-soaps.

Author Biographies

Talia Farias de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

Técnica em Açúcar e Álcool, Graduanda de Química Tecnológica e Industrial pela Universidade Federal de Alagoas.
Endereço profissional: Grupo de Catálise e Reatividade Química - GCaR. Universidade Federal de Alagoas - UFAL, Campus A.C. Simões. Av. Lourival de Melo Mota s/n, Tabuleiro dos Martins. CEP: 57072-900.

Elenilson Rivando dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Técnico em Açúcar e Álcool, Graduando em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Alagoas.
Endereço profissional: Grupo de Automação e Controle de Sistemas Produtivos. Universidade Federal de Alagoas – UFAL, Unidade Educacional Penedo. Av. Beira Rio, s/n - Centro Histórico, Penedo, Alagoas, Brasil. CEP: 57200-000.

Edriane Teixeira da Silva, Instituto Federal de Alagoas

Graduação em Engenharia Química, Mestrado em Química e Biotecnologia e Doutora em Química e Biotecnologia. Endereço profissional: Av. do Ferroviário, 530 - Centro, Maceió - AL, 57020-600, IFAL, Campus Maceió. Pesquisadora do Grupo de Ciências Aplicadas Multi e Interdisciplinar - GCAMI.

References

[1] BERGAMO, G. A.; BERNARDES, M. R. Produção de Conhecimento. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 179-198, jan./abr. 2006.

[2] MACENO, N. G.; GUIMARÃES, O. M. A inovação na área de Educação Química. Química Nova na escola, v. 1, p. 48, 2013.

[3] VEIGA, M. S. M.; QUENENHENN, A.; CARGNIN, C. O ensino de química: algumas reflexões. Jornada de Didática, v. 1, 2012.

[4] SOUZA, R. O. L. de.; SEIXAS FILHO, J. T. de.; MIRANDA, M. G. de.; CARVALHO NETO, F. M. de. O impacto dos produtos domissanitários na saúde da população do Complexo do Alemão – Rio de Janeiro. Química Nova na Escola, São Paulo - SP, BR. vol. 37, N° 2, p. 93-97, maio 2015.

[5] GODOY, P. O. D.; OLISKOVICZ, K.; BERNARDINO, V. M.; CHAVES, W. R.; PIVA, C. D.; RIGO, A. S. N. Consciência limpa: Reciclando o óleo de cozinha. Anuário da Produção de Iniciação Científica Discente, Anhanguera Educacional Ltda. vol. 13, N. 17, Ano 2010.

[6] GALVAN, L.; VILLELA, R. V. O cenário do empreendedorismo no Brasil e a atuação dos empreendedores como gestores. Revista da Graduação, v. 8, n. 2, 2014.

[7] DORNELAS, J. C. de A. Empreendedorismo transformando ideias em negócios. 5. ed. Rio de Janeiro. Editora Elsevier, 2014.

[8] GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

[9] DEFENDI, C. L.; MARTINS, S. da S. A importância dos saberes docentes no Ensino Superior, Revista Metalinguagens, n. 6, nov. 2016, pp. 121-139.

[10] SCHOSSLER, A. DULLIUS, M. M. Metodologias para o ensino de ciências exatas. XII Salão de Iniciação Científica PUCRS, 03 a 07 de outubro de 2011.

[11] BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). A qualidade da educação básica no Brasil. 2017. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/ideb-2017-o-que-podemos-aprender-mesmo-quase-sem-novidades. Acesso em: 15 de mai. 2020.

Published

2020-07-28

How to Cite

Farias de Oliveira, T., Rivando dos Santos, E., & Teixeira da Silva, E. . (2020). ECOFRIENDLY: A SUSTAINABLE ALTERNATIVE TO REDUCE ENVIRONMENTAL IMPACT. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 7(2), 981–990. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3914

Issue

Section

Relatos de Experiência