Verses and drawings as educational tools in the fight against COVID-19: an experience report

Authors

  • Thiago Emanuel Rodrigues Novaes Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Ana Selia Rodrigues Novaes Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Keywords:

Popular Education in Health, COVID-19, Public Health

Abstract

This paper aims to discuss a university extension carried out by a doctoral student in Literature and a medical student during the coronavirus disease (COVID-19) pandemic period, in 2020. This is an experience report that used art, in the form of verses and handmade drawings, aiming at promoting public health and raising awareness of the population about the disease, making use of informative posts on the social networks Facebook and Instagram. It is concluded that the action carried out reached a considerable public, which had good adherence to the proposed practices, considering that, in order to effectively combat COVID-19, more actions are needed that use Popular Education in Health, as reported in that experience.

References

CAMACHO, A.C.L.F.; JOAQUIM, F.L.; DE MENEZES, H.F.; SANT’ANNA, R.M. Tutoring in distance education in times of COVID-19: relevant guidelines. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e30953151-e30953151, 2020.

CASTAMAN, A.S.; RODRIGUES, R.A. Educação a Distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. e180963699-e180963699, 2020.

WHO. Word Health Organization. Considerations for quarantine of individuals in the context of containment for coronavirus disease (COVID-19): Interim guidance [Internet]. Geneva (CH), 2020. Disponível em: <https://apps.who.int/iris/handle/10665/331299>. Acesso em: 27 dez. 2020.

WHO. World Health Organization. Rational use of personal protective equipment (PPE) for coronavirus disease (COVID-19): Interim guidance [Internet]. Geneva (CH), 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/331498>. Acesso em: 27 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Painel Coronavírus. Coronavírus Brasil. Brasília, 2020. Disponível em: <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 27 dez. 2020.

BORGES, G.M.; CRESPO, C.D. Aspectos demográficos e socioeconômicos dos adultos brasileiros e a COVID-19: uma análise dos grupos de risco a partir da Pesquisa Nacional de Saúde, 2013. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, p. e00141020, 2020.

GUINANCIO, J.C.; SOUSA, J.G.M.; CARVALHO, B.L.; SOUZA, A.B.T.; FLORIANO, A.A.; RIBEIRO, W.A. COVID - 19: Daily challenges and coping strategies in the face of social isolation. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e259985474-e259985474, 2020.

AFIFI, W.A. et al. O impacto da incerteza e do enfrentamento comunitário na saúde mental após desastres naturais. Anxiety, Stress & Coping - An Internacional Journal, 25(3), 329-347, 2012.

VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C.; PRADO, E.V. A contribuição da Educação Popular para a formação profissional em saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 20, n. 59, p. 835-838, 2016.

CRUZ, P.J.S.C.; SILVA, M.R.F.; PULGA, V.L.; MACHADO, A.M.B.; BRUTSCHER, V. J. Educação Popular em Saúde: concepção para o agir crítico ante os desafios da década de 2020. Revista de Educação Popular, p. 6-28, 2020.

XAVIER, F.; OLENSCKI, J.R.W.; ACOSTA, A.L.; SALLUM, M.A.M.; SARAIVA, A. Análise de redes sociais como estratégia de apoio à vigilância em saúde durante a Covid-19. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 261-282, 2020.

ALEGRIA, A.S.P. Relação entre a utilização de redes sociais e a literacia em saúde mental positiva de jovens: um estudo exploratório sobre o Instagram. 2019. Tese de Doutorado.

LIMA, R. Um pouco mais de história não faz mal a ninguém: vida que segue, história que continua. Ministério da Educação. Saúde e educação: uma relação possível e necessária. Brasília, DF: MEC, p. 51-5, 2009.

LIMA JUNIOR, L.C. Alimentação saudável e exercícios físicos em meio à pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 33-41, 2020.

SIMONNET, Arthur et al. High prevalence of obesity in severe acute respiratory syndrome coronavirus‐2 (SARS‐CoV‐2) requiring invasive mechanical ventilation. Obesity, 2020.

Published

2021-06-29

How to Cite

Novaes, T. E. R., & Novaes, A. S. R. (2021). Verses and drawings as educational tools in the fight against COVID-19: an experience report. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 8(1), 996–1003. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4558

Issue

Section

Relatos de Experiência