CREATING A REPOSITORY USING GOOGLE DRIVE: an experience report in the context of remote learning

Authors

  • FRANCISCO VIEIRA DOS SANTOS INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ
  • Juscileide Braga de Castro Faculdade de Educação/ Departamento de Teoria e Prática do Ensino – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil

Keywords:

Google Drive; Remote education; Repository.

Abstract

This article aims to report an experience on the use of Google Drive in the creation of a digital repository applied to the Didactics of Sciences and Mathematics signatures, discipline of the Postgraduate in Sciences and Mathematics of the Federal Institute of Education, Science. and Technology of Ceará. For him, we have a descriptive study, developed in the semester of 2021.1, in the context of distance education. The creation of a digital repository using Google Drive turned out to be an important action, which goes against the optimization of the studies by the students of the discipline, especially when considering the context of the pandemic. We are interested in revealing that there is a lot of work to maintain the service, the publication and the management of the files. The final users, they say, the students, now have access to the interface, with organized directories and published files, having only the time to consume at any time and place, fulfilling the Internet access requirement.

References

Oculto para submissão

MORIN, E. O Método 3 - O conhecimento do conhecimento. 2. ed. Sintra - Portugal: Publicação Europa-América, 1996.

ONTANA, R. T. CARGNIN, M. B. WACHEKOWSKI, G. LUCCA, J. C. P. Google Docs e Pesquisa: um relato de experiência científica. Educação [recurso eletrônico] : políticas, estrutura e organização 8 / Organizadora Gabriella Rossetti Ferreira. – Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019.

FERREIRA, G. R. Educação [recurso eletrônico]: políticas, estrutura e organização 8 / Organizadora Gabriella Rossetti Ferreira. – Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019.

SILVA, B. (2001). A tecnologia é uma estratégia. In Paulo Dias & Varela de Freitas (org.). Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001. Portugal: Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, pp. 839-859.

PAIVA, M. A. M. Letramento digital como prerrogativa social: um estudo baseado nas sete competências de bruce. II congresso internacional de tic e educação – Lisboa, 2012 Universidade de Lisboa. Disponível em: http://ticeduca.ie.ul.pt/atas/pdf/atas.pdf Acesso em: 30/03/2021

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B; LISBÔA, E. S.; COUTINHO, C. P. Google Educacional: utilizando ferramentas Web 2.0 em sala de aula. Revista Educaonline. v. 5, p. 17-44, 2011.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Educação: novos caminhos em um novo milênio. 2. ed. João Pessoa, editora: autor associado, 2001.

PAPERT, S. Education for the knowledge society: a Russia-oriented perspective on technology and school. IITE Newsletter. UNESCO, Nº 1, 2001.

LEVY, P. Cibercultura.Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999. 260 p.

PEDROSA, P. H. C. NOGUEIRA, T. Computação em Nuvem. Disponível em: < http://www.ic.unicamp.br/~ducatte/mo401/1s2011/T2/Artigos/G04-095352-120531-t2.pdf>. Acesso em: 24/03/202

BOTTON, L. A. Proposta de Repositório Digital para armazenamento de Podcasts educativos. 2018. 119 p. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2018.

WEITZEL, S. R. Os repositórios de e-prints como nova forma de organização da produção científica: o caso da área das Ciências da Computação no Brasil. 2006. 361 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo 2006.

LEVY, P. O que é o virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.

CANI, J. B. SANDRINI, E. G. C. SOARES, G. M. SCALZER, K. Educação e Covid-19: a arte de reinventar mediando a aprendizagem "prioritariamente" pelas TDIC. Vitória, IFES CIÊNCIA. V. 6, N. 1, 2020.

RIBEIRO, G. C. COSTA, B. D. S. GUEDES, A. M. A. Uso do Google Drive como Recurso Pedagógico no processo ensino aprendizagem. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias (CIET). Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. São Carlos. UFSCAR, 2018. Disponível em: < https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/606>. Acesso em: 29/04/2021

FIGUEREDO, S. S. FAGUNDES, M. C. V. A produção colaborativa do conhecimento e a ferramenta Google Drive. (Cadernos PDE) Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE 2016/2017 - SEED/UFPR

LIMA, M. S. S. NASCIMENTO, K. A. S. LIMA NETO, C. S. CASTRO FILHO, J. A. Aplicativo de Desenho do Google Drive: uma análise com foco na aprendizagem colaborativa com suporte educacional. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Uberlândia, 2016.

PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico] : métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico / Cleber Cristiano Prodanov, Ernani Cesar de Freitas. – 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

Oculto para submissão.

LARRUSCAHIM, W. V. BICA, A. C. BARBOSA, R. A. COLMAN, D. G. O trabalho com um repositório digital: o Repositório Digital Tatu. 5º Encontro de Ciência e Tecnologia do IFSul – Campos Bagé, 2019.

Published

2024-04-27

How to Cite

DOS SANTOS, F. V., & Braga de Castro, J. . (2024). CREATING A REPOSITORY USING GOOGLE DRIVE: an experience report in the context of remote learning. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 10(3). Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/5603

Issue

Section

Artigos Originais Tecnologias e Multidisciplinar