DRUNK MERMAIDS:

METÁFORAS CORPORIFICADAS NA OBRA DE ADRIANA VAREJÃO

Authors

Keywords:

Adriana Varejão, art, body, gender

Abstract

This article analyzes the work of Adriana Varejão “Sereias bêbadas”, recognizing art as a vehicle of meaning and visual communication. The body is a form of identification of the feminine and the masculine, but it is especially seen as a stigma of the representation of male power. It is to the scope of artistic representation that we will turn our gaze, that is, to the analysis of how the author's aesthetic gaze occurs in capturing the dominant conception in the poetics of the female body. We adopted the hermeneutical method of interpretation; modern hermeneutics encompasses not only written texts, but also everything in the interpretive process. This includes verbal and non-verbal forms of communication, as well as aspects that affect communication. Interpreting means to attribute the content, meaning and scope of a normative text, aiming at its application to a specific case.

References

AUMONT, J. A Imagem. Campinas: Papirus, 1993.
BAITELLO, JR. Norval. A era da iconofagia. Ensaios de comunicação e cultura. São Paulo:
Hacker, 2005.
BARRETO, Nayara Matos. O corpo feminino nas artes visuais: nudez, sexualidade e empoderamento. 2013. Disponível em <https:// www.maxwell.vrac.puc-rio.br/23052/23052.PDF>. Acesso em 20 de setembro de 2020.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: Editora
UFMG, 2011.
CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2003.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain.Dicionário de Símbolos. Rio de Janeiro: José
Olympio, 1998.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: editora UNESP, 2005.
FRENKEL, Eleonora; MONTEIRO, Rebecca. “Clarice Lispector e Adriana Varejão: o corpo aberto da escrita e da arte”. Revista Aletria, Belo Horizonte, n. 3, v. 23, p. 73-83, set./dez. 2013.
GABRIEL, Maria Alice Ribeiro. De sirenis: imagem e mito na literatura moderna. Navegações V. 1 2, N. 1, P. 11 2-1 21, JAN.-JUN. 2018.
GROSZ, Elisabeth. “Corpos reconfigurados”. Cadernos Pagu, Unicamp, Campinas, v. 14,
p. 45-86, 2000.
JOLY, Martine. Introdução à análise de imagem. Campinas, SP: Papirus, 1996. (Coleção
Ofício Arte e Forma)
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
Huchet, Stéphane. A história da arte, disciplina luminosa. Rev. UFMG, Belo horizonte, v. 21, n. 1 e 2, p.222-245,jan./dez. 2014.
MAGALHÃES,Ana Valesca. “Um diálogo entre Albert Eckhout, Adriana Varejão, figos e outras frutas”. Segunda Opinião. Disponível em: https://segundaopiniao.jor.br/um-dialogo-entre-albert-eckhout-adriana-varejao-figos-e-outras-frutas-por-ana-valeska-maia-magalhaes/ Acesso em : 6 de outubro de 2020.
MATOS, M. I. S. de. Gênero e história: percursos e possibilidades. In: SCHPUN, M. R.
(Org.). Gênero sem fronteiras: oito olhares sobre mulheres e relações de gênero. Florianópolis: Editora Mulheres, 1997, p. 80.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social e crítica na era dos
meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
TRIZOLI, Talita. O Feminismo e a Arte Contemporânea - considerações. 2008. Disponível em: <http://feminismo.org.br/web/ wp-content/uploads/2014/09/Feminismo-e-
-arte-contempor%C3%A2nea_Talita-Trizoli. pdf>. Acesso em: 20 jun. 2020
VAREJÃO, Adriana. Sereias bêbadas. http://www.adrianavarejao.net/br/imagens/categoria/10/obras Acesso em 15 de julho de 2020.
VAREJÃO, Adriana. Bate-papo com Adriana Varejão. 2005. Disponível em: http://tc.batepapo. uol.com.br/convidados/.../arquivo/arte/Acesso em 15 de julho de 2020.



.

Acesso em: 06 jun. 2017

WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
XAVIER, E. Que corpo é esse? O corpo no imaginário feminino. Florianópolis: Editora
Mulheres, 2007.

Published

2020-12-15

How to Cite

CECILIA RIBAS BORGES TEIXEIRA, Nincia. DRUNK MERMAIDS: : METÁFORAS CORPORIFICADAS NA OBRA DE ADRIANA VAREJÃO. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 9–21, 2020. Disponível em: https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4405. Acesso em: 30 jun. 2024.