The plan of articulated actions and the municipalization of financing

Authors

  • Roberval Angelo Furtado Universidade Católica de Brasília
  • Júlio Cezar da Câmara Ribeiro Viana Universidade Católica de Brasília
  • Valdivina Alves Ferreira Universidade Católica de Brasília

Keywords:

Articulated Action Plan. Municipalization. Financing.

Abstract

This article deals with the Articulated Action Plan (PAR), as the Federal Government's public policy implemented in 2007, as part of the Education Development Plan (PDE), aiming to contribute to the improvement of Brazilian education through assistance technical and financial aspects of the Union, thus showing an advance in the municipalization of financing in this area. In this analysis, a brief history of federative relations in Brazil from the Imperial Period to the present day is presented, to understand the context in which we find ourselves and the absence of regulation of the collaboration regime in educational matters. The main fundamentals of the PAR are presented, as well as the structure of its dimensions and areas; the system for the evolution of its system for transferring resources and results that demonstrate greater financial assistance to municipalities. To this end, the reports of the National Fund for the Development of Education (FNDE) and research on legislation and on books and articles related to the theme of federalism and federative relations were consulted.

Author Biographies

Roberval Angelo Furtado, Universidade Católica de Brasília

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília, graduado em Pedagogia e pós-graduado em Gestão Educacional pela Universidade Católica Dom Bosco. Professor e especialista em educação do quadro efetivo da Prefeitura Municipal de Campo Grande/MS; tem experiência em currículo, formação de professores, legislação educacional, planos de educação e regime de colaboração.

lattes:

http://lattes.cnpq.br/0278411060061716

Júlio Cezar da Câmara Ribeiro Viana , Universidade Católica de Brasília

Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba e Doutorando em Educação pela Universidade Católica de Brasília.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4973760243860940

Valdivina Alves Ferreira, Universidade Católica de Brasília

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-Goiás); Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado – Universidade Católica de Brasília (UCB), Brasília/DF; Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da educação básica.

http://lattes.cnpq.br/4825111570999096

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Published

2021-06-29

How to Cite

Furtado, R. A., da Câmara Ribeiro Viana , J. C. ., & Alves Ferreira, V. . (2021). The plan of articulated actions and the municipalization of financing. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , 8(1), 570–583. Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4437

Issue

Section

Ciências Humanas