A INFLUÊNCIA DAS CORRENTES GEOGRÁFICAS AO LONGO DA GEOGRAFIA ESCOLAR NO BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47418/uaquiri.v2i1.3666

Keywords:

Geografia; Correntes geográficas; Geografia escolar.

Abstract

This article aims to carry out a historical analysis of school geography over the years and the way in which geographic currents influenced this process. To this end, we have carried out several readings by different authors that deal with this theme, making some brief notes on the four main currents of geography that contributed in some way to the school field of this discipline: determinism, possibilism, new geography, and critical geography. Since the Jesuits established the first educational system in our country, geography had a descriptive character and dealt with subjects that were often alien to the students. Over time, significant changes have been implemented in our curricula, so that geography reaches the present day with a much more renewed character but still with a strong traditionalist.

References

BARBOSA, Ruy. Reforma do ensino primário e várias instituições complementares da educação pública. In: BARBOSA, Ruy. Obras completas de Ruy Barbosa. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1946.
CORRÊA, Roberto Lobato. Região e Organização Espacial. São Paulo: Ática, 2000.
ISSLER, Bernardo. A geografia e os estudos sociais. 1973. 253f. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Presidente Prudente (SP).
LEAL, Carmem Luyara Canabarro. Correntes do Pensamento Geográfico e Condições de Trabalho: ensinar geografia na rede municipal de Santa Maria/RS. 2016. 118f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Centro de Ciências Naturais e Exatas, Programa de Pós-Graduação em Geografia e Geociências da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria (RS).
MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia Pequena História-Crítica. São Paulo: Hucitec, 2002.
PESSOA, Rodrigo Bezerra. Um Olhar Sobre a Trajetória da Geografia Escolar no Brasil e a Visão dos Alunos de Ensino Médio Sobre a Geografia Atual. 2007. 132f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Exatas e da Natureza, Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa (PB).
ROCHA, G.O.R. A trajetória da disciplina geografia no currículo escolar brasileiro (1837 1942). 1996. 297f. Dissertação (Mestrado em Educação: supervisão e currículo) - Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
VLACH, Vânia Rubia Farias. A propósito do ensino de geografia: em questão, o nacionalismo patriótico. 1988, 206f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
______. Carlos Miguel de Carvalho e a “orientação moderna” em Geografia. In: VESENTINI, José William (Org.). Geografia e ensino: textos críticos. 5. ed. Campinas: Papirus, 2001. p. 149-160.
______. O ensino de Geografia no Brasil: uma perspectiva histórica. In: VESENTINI, José William (Org.). O ensino de Geografia no século XXI. São Paulo: Papirus, 2004. p.187-218.
VESENTINI, José William. Para uma geografia crítica na escola. Editora do Autor: São Paulo, 2008. Disponível em: <https://www.academia.edu/31991777/PARA_UMA_GEOGRAFIA_CR%C3%8DTICA_NA_ESCOLA>. Acesso em: 04 de maio de 2020.

Published

2020-06-01