FORMAÇÃO HUMANA NA ARIDEZ DOS TEMPOS

DESAFIOS PARA O CURRÍCULO DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.8.1-23

Keywords:

Formação humana. Educação. Currículo.

Abstract

The article in question focuses on human formation, its social contribution and the challenges for the curriculum of undergraduate courses. We gathered knowledge and studies with the aim of investigating the following: in what aspects do studies aimed at human formation contribute and point out ways to the challenges faced by the academic curriculum, today? Studying as contributions of human formation, with a focus on challenges for the curriculum, involves a process of reframing human and social relations. In this sense, it is intended to define a dialogue with the educational reforms and public policies, in the perspective of understanding how training takes place in the process of reframing human and social relations. Justifies the need for this study, based on the focus of presence with an ontological, aesthetic and ethical focus, which favors spirituality while requiring intrinsic educational itinerary at the speed of time, other problems for the curriculum.

References

ASSIS, C. Di; MARTINS, N. S.; GUEDES, M. Q. Currículo reprodutor e currículo transgressor: uma discussão sobre formar para os direitos humanos. In: RECEI da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte. Mossoró-RN, v. 1, nº. 3, p. 287-297, 2015.

BARATA-MOURA, J. Educação superior: direito ou mercadoria? In: Avaliação. Campinas, SP, v. 9, nº. 2, p. 31-36, 2004.

BLANK, R. J. (Org.). Teologia leiga: esperança e desafios. São Paulo: Paulinas, 2003.

BOURDIEU, P. Language and symbolic power. Cambridge-MA: Harvard University Press, 2001.

BRASIL – Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, institui a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em13/03/2020.

BRASIL. LDB – Leis de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394. 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 13/03/2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 13/03/2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Ministério de Desenvolvimento Humano, 2018. Disponível em https://www.mdh.gov.br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/DIAGRMAOPNEDH.pdf. Acesso em 10/03/2020.

CANDAU, V. M. Reformas educacionais hoje na América Latina. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas-SP: Papirus, 1999, p. 29-42.

DIAS SOBRINHO, J. Autonomia, formação e responsabilidade social: finalidades essenciais da universidade. In: FORGES. Ilhéus-Ba, vol. 4, nº 2, p. 13-30, 2016.

FERREIRA, Suely. Reformas na educação superior: novas regulações e a reconfiguração da universidade. In: Educação Unisinos. Rio Grande do Sul, v. 19, nº. 1, p. 122-131, 2015.

FERREIRA, S.; OLIVEIRA, J. F. As influências da reforma da educação superior no Brasil e na União Europeia nos papéis sociais das universidades. In: OLIVEIRA, J. F. (Org.). O campo universitário no Brasil: políticas, ações e processos de reconfiguração. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2011, p. 39-62.

FORTE, Bruno. A escuta do outro: filosofia e revelação. (Trad. Mario José Zambiasi). 2ª edição, São Paulo: Paulinas, 2010.

FRANCISCO, Exortação Apostólica Evangelii Guadium sobre o anuncio do Evangelho no mundo. 2ª edição. São Paulo: Editora Loyola e Paulus, 2014.

FRANCO, P. Os impactos das políticas públicas nas ações de formação docente em Ituituba/MG: contribuições para uma análise das políticas e práticas formativas. In: Revista online de Política e Gestão Educacional. Araraquara-SP, n. 9, p -1-22, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6ª edição, São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. In: Educação e Sociedade. Campinas-SP, v. 35, nº. 129, p. 1085-1114, 2014.

GILSON, E. O ser e a essência. São Paulo: Paulus, 2016.

GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 1998.

GIMENO SACRISTÁN, J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GONÇALVES, P. S. L. Questões contemporâneas de teologia. São Paulo: Paulus, 2010.

GUEDES, M. Q. Limites e possibilidades dos processos de reestruturação e implantação curricular: a experiência de um curso de Pedagogia no estado da Bahia. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-SP, São Paulo, 2010.

PAULO II, J. Evangelium vitae: carta encíclica sobre o valor e a inviolabilidade da vida humana (25.03.1995). São Paulo: Paulus, 1997.

LELOUP, J. Y. Introdução aos “verdadeiros filósofos”. Os padres gregos: um continente esquecido do pensamento ocidental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

LIMA VAZ, H. C. Escritos de Filosofia II: ética e cultura. São Paulo: Loyola, 2000.

MASETTO, M. T.; GAETA, C. Currículo inovador: um caminho para os desafios do ensino superior. In: FORGES. Ilhéus-Ba, v. 4, nº 2, p. 273-289, 2016.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 6ª edição, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

NACARATO, A. M.; PASSOS, C. L. B. As licenciaturas em Matemática no Estado de São Paulo. In: Horizontes. São Paulo, v. 25, nº. 2, p. 169-179, 2007.

ROZA, A. G. X.; SANTOS, M. A.; SANTOS, M. F. dos. Espiritualidade do catequista: uma resposta ao chamado de Deus. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SANCHES, M. A. (Org.). O evangelho da vida: diálogo entre teologia e bioética. 1ª edição, Curitiba-PR, 2016.

SEN, A. K. Desenvolvimento como liberdade. Trad. Laura Teixeira da Mota. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SEVERINO, A. J. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho D’Água, 2001.

SOUSA, J. P. de. O homem como ideia: ética e educação na formação humana. In: COSTA, L. C.; MOLAR, J. O.; REIS, M. J. E. (Orgs.). Educação e desenvolvimento: debates contemporâneos. Campinas-SP: Pontes Editores, 2014, p. 37-53.

SOUZA, C. Coordenação de políticas públicas. Brasília: ENAP, 2018.

TORRES SANTOMÉ, J. Políticas educativas e curriculares na construção de um senso comum neoliberal. In: FLORES, M. A.; MOREIRA, M. A.; OLIVEIRA, L. R. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. 2ª edição. Santo Tirso/PT: De Facto, 2017, p. 51-72.

WALSH, C. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global. Joaçaba-SC, v. 15, nº. 1-2, p. 61-74, 2012.

Published

2020-06-05

How to Cite

Guedes, M. Q. ., Anjos, A. P. S. do P. ., & Rosa, E. M. (2020). FORMAÇÃO HUMANA NA ARIDEZ DOS TEMPOS : DESAFIOS PARA O CURRÍCULO DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.29327/210932.8.1-23

Issue

Section

ARTIGOS