RECOMENDAÇÕES DO BANCO MUNDIAL (BM) PARA AS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS

Authors

  • Egeslaine de Nez Universidade Federal do Mato Grosso https://orcid.org/0000-0002-0316-0080
  • Berenice Lurdes Borssoi Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.8.1-16

Keywords:

Políticas Públicas. Organismos Internacionais. Estado.

Abstract

Historically, higher education reforms in Latin America have been influenced by the World Bank, which follows hegemonic thinking, in addition to the diagnosis made by international organizations. Education is considered by these agencies as the driving force behind economic development and the fight against inequality. However, betting on education alone will not solve the social problem. This text aims to understand the current proposals of the World Bank that are present in the construction of public educational policies in developing countries like Brazil. Based on the qualitative approach, this text was constructed through bibliographic and documentary research. Preliminary analyzes of the documents signal that the BM is called upon to take a clear role in organizing the economy. Its action is becoming politicized, comprehensive and intrusive. There is much to be researched and analyzed about their practices and the impact on the restructuring of Brazilian social policies.

References

BANCO MUNDIAL. Relatório anual do Banco Mundial 2017. Disponível em: https://www.worldbank.org/. Acesso em: 11 fev. 2019.

BANCO MUNDIAL. Relatório sobre o desenvolvimento mundial 2018. Disponível em: https://www.worldbank.org/. Acesso em: 30 jul. 2019.

BANCO MUNDIAL. O Banco Mundial adverte a respeito da “crise da aprendizagem” na educação global. Comunicado à imprensa. 2017. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2017/09/26/world-bank-warns-of-learning-crisis-in-global-education. Acesso em: 14 fev. 2019.

CHESNAIS, François. Mundialização: o capital financeiro no comando. Les Temps Modernes, 607, 2000.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELORS, Jacques. et all. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO. 1998.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Liber, 2007.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1994.

HARVEY, David. O novo imperialismo. São Paulo: Loyola, 2003.

HARVEY, David. Espaços de esperança. São Paulo: Loyola, 2004.

MANCEBO, Deise. Reforma universitária: reflexões sobre a privatização e a mercantilização do conhecimento. Educação e Sociedade. Campinas, v. 25, n.88, p. 845-867, 2010.

MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2011

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MINTO, Lalo. Teoria do capital humano. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_teoria_%20do_capital_humano.htm. Acesso em: 13 maio 2020.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Política educacional e a re-estruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto latino-americano. Educação e sociedade. Campinas, v. 28, n. 99, p. 355-375, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13 nov. 2018.

PADUA, Elisabete Matallo Marchesini. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 5. ed. Campinas: Papirus, 1997.

PEREIRA, João Márcio Mendes. Banco Mundial, reforma dos Estados e ajuste das políticas sociais na América Latina. Ciência & saúde coletiva. 23(7), p. 2187-2196, 2018.

PEREIRA, Rodrigo da Silva; SILVA, Maria Abádia. Estado capitalista brasileiro e organismos internacionais: continuidades e aprofundamentos das reformas educacionais. HISTEDBR On-line. Campinas, v.18, n.2(76), p. 523-544, abr./jun. 2018.

PERONI, Vera Maria Vidal. Mudanças na configuração do estado e sua influência na política educacional. IN: PERONI, Vera Maria Vidal; BAZZO, Vera Lúcia; PEGORARO, Ludimar. (Org.) Dilemas da educação brasileira em tempos de globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

ROSSI, Wagner. Capitalismo e educação: contribuição ao estudo crítico da economia da educação capitalista. São Paulo: Cortez e Moraes, 1978.

SILVA JUNIOR, João dos Reis. Reformas do estado e da educação e as políticas públicas para a formação de professores a distância: implicações políticas e teóricas. Revista brasileira de educação. set/out/nov/dez, n. 24, 2003.

SOUZA, Aparecida Neri de. Trabalhar na universidade pública no Brasil, lugar de trabalho, qual trabalho? ABET, v. 17, n. 1, jan. jun. 2018.

Published

2020-06-05

How to Cite

Nez, E. de, & Borssoi, B. L. . (2020). RECOMENDAÇÕES DO BANCO MUNDIAL (BM) PARA AS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.29327/210932.8.1-16

Issue

Section

DOSSIÊ