The issue of polyphonic orientation in Brazilian Sign Language classes

a dialogic analysis

Authors

  • Hadassa Freire Gomes Rodrigues de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de pós graduação em Estudos da Linguagem, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0002-9513-6730
  • Maria da Penha Casado Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras-CCHLA, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0003-1762-5210
  • Gianka Salustiano Bezerril de Bastos Gomes Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0003-0415-0818

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.11.1-18%20

Keywords:

Dialogic Analysis. Polyphony. Brazilian Sign Language. Deaf Teacher.

Abstract

In this article, we intend to carry out an analysis that unites the dialogic linguistic look at the  Brazilian Sign Language and its polyphonic orientation in the classroom of the Brazilian Sign Language (LIBRAS) undergraduate program at the UFRN central campus. We intend to do this in an introductory way, given the extension that the idea of research/analysis proposes. Thus, we cut a thread of an analysis developed in the Master’s degree of PPgEL-UFRN. In this way, we start from the conception that every discursive and linguistic act is dialogical and rely on Bakhtin's Dialogical Analysis to justify this perception, as well as to base the idea of polyphonic orientation that permeates the entire analysis. We also base our studies on the linguistic themes of the Brazilian Sign Language, as we analyze it in a dialogical way. As expected results, from the proposal of the undertaken analysis, we believe that there is a polyphonic orientation in the pedagogical work of deaf teachers, and this characteristic may enable better teaching and learning of the language, since the ideology, valuation, and meaning identified in each discursive act, and in each concrete and unrepeatable utterance, emphasize the understanding that language is effective in interaction.

Author Biographies

Hadassa Freire Gomes Rodrigues de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de pós graduação em Estudos da Linguagem, Rio Grande do Norte-Brasil

Graduada em Letras Português- UFRN; Especialista em Educação Inclusiva com Ênfase em Libras (UFMS); Pós-graduada em Gestão em Educação à distância (IFRO) e em Libras: Tradução/interpretação e docência (Uníntese- RS); Mestra e doutoranda em Linguística Aplicada- PPgEL- UFRN.

Maria da Penha Casado Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras-CCHLA, Rio Grande do Norte-Brasil

Doutorado em Comunicação e Semiótica-PUc-SP; Pós-Doutorado em Linguística Aplicada - UNICAMP; Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem-UFRN e Coordenadora Nacional do ProfLetras.

Gianka Salustiano Bezerril de Bastos Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras, Rio Grande do Norte-Brasil

Professora Doutora em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, na UFRN. Tem experiência na área de Linguística Aplicada. Membro do Grupos de Pesquisa Práticas Linguísticas Diferenciadas e Práticas Discursivas na Contemporaneidade.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, (2003a, 2011b, 2018c).

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. (Revista). Rio de Janeiro: Forense, 2013.

BAKHTIN, M. Teoria do romance III: o romance como gênero literário. Tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra; organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2019. 144p.

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do Romance I: A estilística. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BATTISON, Robbin. Lexical Borrowing in American Sign Language. Silver Spring, Md: Linstok Press, 1978.

BATTISON, Robbin. Phonological Deletion in American Sign Language, Sign Language Studies. v. 5, 1974.

BRAIT, Beth. (org.) Bakhtin e o círculo. 1.ed. São Paulo: contexto, 2016.

BRAIT, Beth. Olhar e ler: Verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana – Revista de Estudos do Discurso. São Paulo, v.8, n.2, p.43-66, 2013.

BRAIT, Beth. PISTORI, Maria Helena C. FRANCELINO, Pedro F. (orgs.) Linguagem e conhecimento (Bakhtin, Volóchinov, Medviédev). São Paulo: Pontes Editora, 2019.

BRAIT, Beth. Polifonia arquitetada pela citação visual e verbo-visual. Bakhtiniana – Revista de Estudos do Discurso. São Paulo, v. 1, n.5, p.183-196, 2011.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei n 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004 006/2005/Decreto/D5626.htm#art1>. Acesso em: 20 ago., 2021.

DISCURSO, Grupo de Estudos dos Gêneros do. PALAVRAS E CONTRA PALAVRAS: GLOSSARIANDO CONCEITOS, CATEGORIAS E NOÇÕES DE BAKHTIN. Pedro & João Editores: São Carlos, 2013.

BRASIL. LEI Nº 10.436, DE 24 DE ABRIL DE 2002. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm>. Acesso em 24 Ago 2021.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. 168 p.

FURLAN, R. BOCCHI, J, C. O corpo como expressão e linguagem em Merleau-Ponty. Revista Estudos de Psicologia: São Paulo, 2003, p. 445-450

GESSER, Audrei. Libras? Que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HULST, H. V. D. Dependency relations in the phonological representation of signs. In: BOS, H.; SCHERMER, T. (ed.). Sign language research, 1994. Munich Hamburg: Signum Press, p.11-38, 1995a.

KLIMA, E.; BELLUGI, U. The Signs of Language. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979.

NÓBREGA, Valdo Ribeiro Resende da. Sigmanulogia: proporcionando uma teoria linguística da língua de sinais. Revista Leitura, v.1, n. 57, p. 198-218, 2016.

BRAIT, B. CAMPOS, M, I, B. Da Rússia Czarista à web. In: BRAIT, B. Bakhtin e o círculo. São Paulo: Contexto, 2016. p. 15-30.

PAULA, Luciane de. Círculo de Bakhtin: uma Análise Dialógica de Discurso. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 239-258, jan./jun. 2013.

QUADROS, Ronice Muller de. LIBRAS. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. (Coleção Linguística para o Ensino Superior).

STOKOE, W. Sign Language Structure: Na outline of the visual communication systems of the american deaf. Studies in Linguistics, n 8. University of Buffalo, 1960.

STOKOE, W. Sign Language Structure: The First Linguistic Analysis of AMERICAN SIGN LANGUAGE. Linstok Press; Revised edition, 1978.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

WILBUR, R. American Sign Language: Linguistic and Applied dimensions. Boston, Toronto and San Diego: Little, Brown and Company, 2ª ed. 1987.

WRIGLEY, Oliver. Política da surdez. Washington: Gallaudet University Press, 1996.

HODGES, C. TRUST, T. MOORE, S. BOND, A. LOCKEE, B. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia: EDUCAUSE Review, 2020.

Published

2023-07-31

How to Cite

Araújo, H. F. G. R. de, Alves, M. da P. C. ., & Gomes, G. S. B. de B. (2023). The issue of polyphonic orientation in Brazilian Sign Language classes: a dialogic analysis. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(1). https://doi.org/10.29327/210932.11.1-18

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.