Authors

Keywords:

Pop music, Emotional communities, Song, Latin American identity, History of present time

Abstract

This paper aims to discuss the relationship between pop music and emotional appeal and affections, trying to understand especially its role in the constitution of emotional communities. Based on the expansion of reggaeton in the mainstream over the last few years, and discussions regarding the withdrawal of the rights of Latin American migrants in the United States during the Donald Trump administration, the intention is to analyze the role played by the song Havana (ft. Young Thug ), by Cuban singer Camila Cabello, as a way of expressing and reaffirming Latin identity. With a romantic theme, the song narrates the heterosexual romantic involvement between two young people, one of the characters being Cuban and the other American, with the background of the relationship between the island and the USA, as well as the migrant identity. Understanding the identities as constituted from identifications and representations expressed, for example, through cultural products, it is intended to observe the uses of the song by / for the migrant community affected by the new American policies. We understand Havana not only as a product, but also as a process, analyzed through performances and listening and sharing spaces such as digital, directly related to emotional communities in the United States to understand the possible social and political impacts of pop music. , especially when associated with contemporary Latin rhythms.

Author Biography

Igor Lemos Moreira, UDESC

Doutorando em História pelo programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGH-UDESC), na linha de pesquisa Linguagens e Identificações. Mestre e Graduado em História (Licenciatura) pela mesma instituição. Integrante do Laboratório de Imagem e Som (LIS/UDESC) e da Equipe de Apoio Editorial da Revista Tempo e Argumento. Bolsista CAPES-DS, associado a ANPUH-SC e a IASPM-AL. Tem experiência na área de História, com ênfase em História das Américas, Teoria da História, História Moderna e Contemporânea. Atua principalmente nos seguintes temas: Relações entre Estados Unidos e Caribe; Biografias e Trajetórias Artísticas; Representações; Música Latino-americana; História da Música e Musicologia Histórica; História, Mídia e Internet; Música Pop; Audiovisual e Canção; História Pública e História do Tempo Presente.

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Published

2020-09-07

How to Cite

Moreira, I. L. (2020). . TROPOS: COMUNICAÇÃO, SOCIEDADE E CULTURA (ISSN: 2358-212X), 9(2). Retrieved from https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/3462

Issue

Section

Dossiê - Potências políticas do pop: gênero e ativismo na cultura pop