Children's literature in the construction of the social imaginary of inclusion

contributions of the bakhtinian dialogism

Authors

  • Carla Salomé Margarida de Souza Universidade Estadual de Goiás - UEG/UnU-Inhumas, Goiás-Brasil https://orcid.org/0000-0002-3063-6785
  • Marlene Barbosa de Freitas Reis Universidade Estadual de Goiás, Instituto de Ciencias Humanas, Goiás-Brasil https://orcid.org/0000-0002-2213-7281
  • Jorge Lucas Marcelo dos Santos Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás-Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.1-7

Keywords:

Children's Literature. Inclusion. Dialogism.

Abstract

With this article we aim to consider based on the Bakhtinian conception of language, literature and dialogism the book Romeu e Julieta by Ruth Rocha (1999) to discuss the relations between the dialogical aspect present in the literary text and the construction of the social imaginary of inclusion.  From a qualitative approach, we first look for theoretical constructs in authors such as: Abramovich (1997), Silveira (2012), Faraco (2006), Bakhtin (2006; 2008; 2018), Barros (2003), among others; then we apply the concepts that were mobilized before to Ruth Rocha's literary text.  The results point out that the analyzed children's literature work can play an important role in the construction of the social imaginary of inclusion, as long as it works mediated by a dialogical relationship.

Author Biographies

Carla Salomé Margarida de Souza, Universidade Estadual de Goiás - UEG/UnU-Inhumas, Goiás-Brasil

Doutoranda em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, pelo PPGE/FaE/UFMG – MG. Mestra pelo PPG/IELT/UEG-GO. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão - GEPEDI/CNPq. Docente efetiva da UEG/UnU-Inhumas e da Secretaria de Estado da Educação de Goiás.

Marlene Barbosa de Freitas Reis, Universidade Estadual de Goiás, Instituto de Ciencias Humanas, Goiás-Brasil

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela UFRJ. Docente titular da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Líder do Grupo de estudo e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão - GEPEDI cadastrado no no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq.

Jorge Lucas Marcelo dos Santos , Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás-Brasil.

Doutorando em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás - UFG; Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologia pela Universidade Estadual de Goiás - UEG.

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Published

2022-07-28

How to Cite

Souza, C. S. M. de ., Reis, M. B. de F. ., & Santos , J. L. M. dos . (2022). Children’s literature in the construction of the social imaginary of inclusion: contributions of the bakhtinian dialogism . Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(1). https://doi.org/10.29327/210932.10.1-7

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